Školské poradenské pracoviště

Základním účelem tohoto pracoviště je poskytovat pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole žákům a jejich zákonným zástupcům (rodičům).

Tvoří ho výchovný poradce, metodik prevence, vedení školy, v naší škole také logopedický asistent a zástupce učitelů 2. stupně.

Školské poradenské pracoviště spolupracuje kromě žáků a zákonných zástupců také s třídními učiteli, učiteli výchov a dalšími pedagogickými pracovníky školy. V konkrétních záležitostech zajišťuje pracoviště také koordinaci a spolupráci s jinými školskými zařízeními (např. pedagogicko-psychologickou poradna nebo speciálně pedagogickým centrem).

Jde především o služby související s následujícími aktivitami

  • Podpora žáků speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Podpora nadaných a mimořádně nadaných žáků.
  • Podpora žáků s výchovnými problémy či vzdělávacími obtížemi.
  • Podporu sociálního začleňování žáků z odlišného prostředí nebo odlišných podmínek.
  • Spolupráce se zákonnými zástupci.
  • Spolupráce s jinými školskými zařízeními,
  • Metodická podpora učitelům.
  • Tvorba, realizace a vyhodnocování preventivních programů.
  • Prevencí rizikového chování a školní nespěšnosti.
  • Včasná intervence při problémech žáků.
  • Kariérové poradenství.

Hlavními osobami pracoviště jsou

Martina Míková
Mgr. Martina Míková

Metodik prevence

Konzultační hodiny

ČT 13:30 – 14:30 hod

Školního metodika prevence

Náplň práce

  • Zajišťuje tvorbu Minimálního preventivního programu pro žáky, jeho kontrolu a realizaci
  • Připravuje a organizuje besedy k prevenci sociálně patologických jevů (kouření, záškoláctví, návykové látky,…)
  • Při realizaci preventivního programu školy poskytuje odborné vedení a metodickou pomoc třídním učitelům
  • Poradenství v oblasti prevence nebezpečných jevů ohrožujících žáky (záškoláctví, šikana, krádeže, kouření, experimentování s alkoholem i drogami aj.) pro žáky, rodiče, učitele
  • Diagnostikuje situaci v jednotlivých třídních kolektivech, zajišťuje ochranu těm žákům, kteří se cítí být ohroženi
  • Pomůže při rozpoznávání problému a hledání případné pomoci u dalších odborníků
  • Prezentace výsledků preventivní práce školy
  • Spolupracuje s institucemi zajišťujícími odbornou pomoc v oblasti preventivních aktivit (policie, PPP, kurátor pro mládež apod.)
  • Příprava podmínek pro integraci žáků s poruchami chování, koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb
  • Vedení písemných záznamů o rozsahu a obsahu činností, navržených a realizovaných opatřeních
  • Vedení a průběžná aktualizace databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně-patologických jevů (orgány státní správy, střediska výchovné péče, PPP, zdravotnická zařízení, policie, orgány sociální péče, centra krizové intervence apod.) a koordinace spolupráce s těmito orgány, kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště v případě výskytu sociálně patologických jevů

Mgr. Andrea Hanušová

Výchovný poradce

Konzultační hodiny

PO 12:45-13:30 hod
ČT 13:15 – 14:00 hod

Dle domluvy možný jiný den i čas

Výchovný poradce

Náplň práce

  • Výchovný poradce pomáhá s řešením výchovných a vzdělávacích problémů dětí, vede kartotéku žáků s podpůrnými opatřeními (např. specifické poruchy učení)
  • Poskytuje odbornou pomoc v profesní orientaci žáků.
  • Výchovný poradce je spojovacím článkem mezi rodiči a řadou institucí, které se zabývají specializovanou péčí o mládež (např. Pedagogicko-psychologická poradna, speciální pedagogické centrum, sociální kurátoři, policie, lékaři).
  • Výchovný poradce úzce spolupracuje s vedením školy, třídními učiteli a metodikem prevence.
  • Výchovný poradce poskytuje metodickou pomoc učitelům školy.

Nejčastější otázky

Zeptat se třídního učitele na jeho náhled na dané chování, v případě zájmu si domluvit osobní schůzku s pracovníkem školního poradenského pracoviště (metodik prevence, výchovný poradce).

Odpověď: Na třídního učitele, metodika prevence nebo výchovného poradce 

Odpověď: Můžeš hodit svůj dotaz do schránky důvěry ve vestibulu školy /dole v přízemí u vchodových dveří/ nebo ho můžeš napsat přímo do online schránky důvěry, která je na webu naší školy. 

Odpověď: Nejdříve vše konzultujte s třídním učitelem, popř. výchovným poradcem. Škola vám poté vystaví Snímek školy. Ten budete potřebovat při návštěvě poradny, kam se musíte předem telefonicky objednat.

Odpověď: Pokud máte pocit, že by vaše dítě potřebovalo pomoc asistenta pedagoga během výuky, je třeba situaci nejprve konzultovat s třídním učitelem žáka a následně se objednat na vyšetření do pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra. To je kompetentní k tomu, aby škole doporučilo zajistit toto podpůrné opatření pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.

Odpověď: Podklady /název školy a oboru/odevzdej výchovnému poradci nejlépe do poloviny listopadu, ten ti vystaví přihlášku. Tu musíš odeslat na zvolenou školu do 30. listopadu.

Odpověď: Vyplněnou přihlášku obdržíš od výchovného poradce v polovině února. Odeslat ji musíš do 1. března.