ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
Základním účelem tohoto pracoviště je poskytovat pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole žákům a jejich zákonným zástupcům (rodičům).
Tvoří ho výchovný poradce, metodik prevence, vedení školy, v naší škole také logopedický asistent a zástupce učitelů 2. stupně.
Školské poradenské pracoviště spolupracuje kromě žáků a zákonných zástupců také s třídními učiteli, učiteli výchov a dalšími pedagogickými pracovníky školy. V konkrétních záležitostech zajišťuje pracoviště také koordinaci a spolupráci s jinými školskými zařízeními (např. pedagogicko-psychologickou poradna nebo speciálně pedagogickým centrem).
Jde především o služby související s následujícími aktivitami
- Podpora žáků speciálními vzdělávacími potřebami.
- Podpora nadaných a mimořádně nadaných žáků.
- Podpora žáků s výchovnými problémy či vzdělávacími obtížemi.
- Podporu sociálního začleňování žáků z odlišného prostředí nebo odlišných podmínek.
- Spolupráce se zákonnými zástupci.
- Spolupráce s jinými školskými zařízeními,
- Metodická podpora učitelům.
- Tvorba, realizace a vyhodnocování preventivních programů.
- Prevencí rizikového chování a školní nespěšnosti.
- Včasná intervence při problémech žáků.
- Kariérové poradenství.
Hlavními osobami pracoviště jsou
Konzultační hodiny
čtvrtek 13.00-13.45
Školní metodik prevence
Náplň práce
- Zajišťuje tvorbu Minimálního preventivního programu pro žáky, jeho kontrolu a realizaci
- Připravuje a organizuje besedy k prevenci sociálně patologických jevů (kouření, záškoláctví, návykové látky,…)
- Při realizaci preventivního programu školy poskytuje odborné vedení a metodickou pomoc třídním učitelům
- Poradenství v oblasti prevence nebezpečných jevů ohrožujících žáky (záškoláctví, šikana, krádeže, kouření, experimentování s alkoholem i drogami aj.) pro žáky, rodiče, učitele
- Diagnostikuje situaci v jednotlivých třídních kolektivech, zajišťuje ochranu těm žákům, kteří se cítí být ohroženi
- Pomůže při rozpoznávání problému a hledání případné pomoci u dalších odborníků
- Prezentace výsledků preventivní práce školy
- Spolupracuje s institucemi zajišťujícími odbornou pomoc v oblasti preventivních aktivit (policie, PPP, kurátor pro mládež apod.)
- Příprava podmínek pro integraci žáků s poruchami chování, koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb
- Vedení písemných záznamů o rozsahu a obsahu činností, navržených a realizovaných opatřeních
- Vedení a průběžná aktualizace databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně-patologických jevů (orgány státní správy, střediska výchovné péče, PPP, zdravotnická zařízení, policie, orgány sociální péče, centra krizové intervence apod.) a koordinace spolupráce s těmito orgány, kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště v případě výskytu sociálně patologických jevů
Konzultační hodiny
úterý 13.30-15.00
Výchovný poradce
Náplň práce
- Výchovný poradce pomáhá s řešením výchovných a vzdělávacích problémů dětí, vede kartotéku žáků s podpůrnými opatřeními (např. specifické poruchy učení)
- Poskytuje odbornou pomoc v profesní orientaci žáků.
- Výchovný poradce je spojovacím článkem mezi rodiči a řadou institucí, které se zabývají specializovanou péčí o mládež (např. Pedagogicko-psychologická poradna, speciální pedagogické centrum, sociální kurátoři, policie, lékaři).
- Výchovný poradce úzce spolupracuje s vedením školy, třídními učiteli a metodikem prevence.
- Výchovný poradce poskytuje metodickou pomoc učitelům školy.
Na konzultace se lze objednat osobně (2. patro) nebo e-mailem.
Konzultační hodiny
|
| pouze pro objednané |
Pondělí | 7:30 – 13:00 | 13:30 – 15:30 |
Úterý | 7:30 – 13:00 | 13:30 – 15:30 |
Středa | 7:30 – 13:00 | 13:30 – 15:30 |
Čtvrtek | – | – |
Pátek | 7:30 – 13:00 | 13:30 – 15:30 |
Školní psycholog
Náplň práce
- Podpora žáků, rodičů (zákonných zástupců), pedagogů (např. doprovázení a pomoc při řešení individuálních potíží, které souvisí především s výchovnými a výukovými problémy)
- Krizová intervence (pomoc v krizových situacích) pro žáky, rodiče a pedagogy
- Odborné psychologické poradenství, konzultace pro žáky, rodiče, pedagogy (např. doporučení vhodných možností a postupů, kontakty na další odborníky)
- Individuální, komunitní nebo skupinová práce s vybranými žáky, rodiči (např. práce s žáky s osobními problémy, které negativně ovlivňují jejich školní úspěšnost; skupiny osobního rozvoje)
- Diagnostika třídního klimatu jako podklad pro návaznou preventivní práci s třídními kolektivy
- Metodická pomoc při tvorbě preventivních programů školy a jejich realizace
- Pomoc při vytváření podmínek pro eliminaci nevhodného chování a jednání žáků a školního neúspěchu žáků
- Participace při vedení třídního kolektivu (např. třídnické hodiny)
- Podpora spolupráce třídy a třídního učitele
- Kooperace s odborníky školního poradenského pracoviště
- Kooperace s dalšími institucemi (OSPOD, Policie, DDÚ, SVP, soudy atd.)
- Vedení odborných záznamů
- Schránka důvěry/E-poradna pro žáky a rodiče
Nejčastější otázky
Zeptat se třídního učitele na jeho náhled na dané chování, v případě zájmu si domluvit osobní schůzku s pracovníkem školního poradenského pracoviště (metodik prevence, výchovný poradce).
Odpověď: Na třídního učitele, metodika prevence nebo výchovného poradce
Odpověď: Můžeš hodit svůj dotaz do schránky důvěry ve vestibulu školy /dole v přízemí u vchodových dveří/ nebo ho můžeš napsat přímo do online schránky důvěry, která je na webu naší školy.
Odpověď: Nejdříve vše konzultujte s třídním učitelem, popř. výchovným poradcem. Škola vám poté vystaví Snímek školy. Ten budete potřebovat při návštěvě poradny, kam se musíte předem telefonicky objednat.
Odpověď: Pokud máte pocit, že by vaše dítě potřebovalo pomoc asistenta pedagoga během výuky, je třeba situaci nejprve konzultovat s třídním učitelem žáka a následně se objednat na vyšetření do pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra. To je kompetentní k tomu, aby škole doporučilo zajistit toto podpůrné opatření pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
Odpověď: Podle nové legislativy lze podat až 3 přihlášky na střední školy v období od 1.února do 20.února. Bližší informace k podávání přihlášek poskytne výchovný poradce.
Odpověď: Vyplněnou přihlášku obdržíš od výchovného poradce v polovině února. Odeslat ji musíš do 1. března.